Voordat ik jullie iets vertel over mijn werkzaamheden bij PostNL, zal ik eerst iets over mezelf vertellen. Mijn naam is Senna Heuer en ik ben 24 jaar. Ik houd er van om te sporten, het liefst op het voetbalveld.
Daar ben ik dan ook vaak door weer en wind te vinden om super fanatiek achter een bal aan te rennen. Vooral om vervolgens een goed excuus te hebben om een drankje te doen met teamgenootjes.
Ik heb een bachelor Bestuurskunde gevolgd in Leiden en ben daarna aan een master Bedrijfskunde begonnen aan de VU, met de focus op Management Consulting. Na mijn thesis over consultants en hun bijdrage aan software implementaties was ik er van overtuigd dat ik na mijn master een functie wilde bekleden waarin zowel de business als de IT naar voren zou komen.
Alleen mijn IT-kennis was niet echt up to date, waarna ik solliciteerde bij Qquest. Ondanks het feit dat ik pas op 31 augustus de test succesvol had gemaakt, kon ik de volgende dag al starten in de TalentClass! Ik denk niet dat je dat bij veel bedrijven zult zien. Vol enthousiasme ben ik het traject van twee maanden gestart en heb ik kennis mogen maken met wat het IT landschap te bieden heeft.
Naast hard skills zoals het programmeren in JAVA, leer je ook meer over soft skills en hoe je deze goed kunt gebruiken. Tijdens een ontwikkeltraject is communicatie namelijk uiterst belangrijk, anders is er geen aansluiting tussen verwachtingen van alle betrokken partijen en de uiteindelijke realisatie.
Dit is ook iets wat in mijn huidige werkzaamheden bij PostNL naar voren komt. Aan het einde van de TalentClass ben ik op intake geweest bij PostNL en kort daarna mocht ik starten. Het belangrijkste van de intake is dat je een klik hebt met de mensen met wie je gaat werken.
Ik zit in een team wat de grootste klanten bedient bij hun implementaties, want het hele proces van het pakket omvat zoveel IT! De reden waarom je bij Bol.com alleen maar je postcode hoeft in te typen, en je straat komt al tevoorschijn, komt door PostNL. Wij bieden developers namelijk zogenoemde API’s die hen helpen in het bedienen van hun eindgebruiker. Of wat dacht je van de mogelijkheid om een dagdeel uit te kiezen voor een levering, juist door API’s van PostNL!
Een API is trouwens niets anders dan een stukje software wat developers kunnen gebruiken en wat het mogelijk maakt om twee programma’s met elkaar te laten praten.
Maak je geen zorgen, ik bouw de API’s niet, maar ik moet er wel voor zorgen dat de klanten weten hoe ze werken en hoe ze die API’s moeten gebruiken. Ontzettend waardevol voor klanten en het geeft mij heel veel voldoening om ze te helpen.